A FEW days ago The Australian newspaper ran a story on its front page with the headline “Sea rise ‘not linked to warming’” which was supposedly based on the findings of research published in a peer-reviewed journal late last year.

The problem with the story, written by the newspaper’s environment editor Graham Lloyd was that, as I showed a couple of days ago, the scientific paper published in the Journal of Climate made no such claim and came to no such finding.

The paper discussed at length the role of humans in rising sea levels. In short, Lloyd had the arse of the story where the face should have been.

This morning, The Australian has issued a correction, which is buried away on page two.

It reads

A report in the Australian on Tuesday (Sea rise ‘not linked to warming’, page 1) said a paper by JM Gregory with a contribution from John Church had “found no link to global warming and no increase in the rate of glacier melt over the past 100 years”. In fact, the paper found the effect of anthropogenic global warming on the rate of sea level rise would have been greater in the 20th century but for volcanic activity. It found that in the past two decades the rate of sea level rise had been larger than in the 20th century.

Lloyd’s story ran on January 15, the day after he had decided to criticise the national broadcaster for the way it was covering climate change in a week-long series of stories from the ABC’s environment correspondent Sarah Clarke.

Essentially, Lloyd’s rather churlish argument seemed to be that Clarke hadn’t interviewed the people he would have interviewed and cited facts in the way that he would have cited them.

Discussing an ABC report on sea level rise, Lloyd wrote: “But the ABC did not mention recent scientific findings that there was no firm link to sea-level rises and climate change in the 20th century.”

Oh the irony, it burns. To me, it seems a little rich for a journalist who is able to invert the findings of a science paper to feel confident enough to publicly lecture other journalists.

Lloyd didn’t quote a single author of the paper which he misrepresented, but he did at least quote from the actual paper (rather than just the abstract) in a second follow-up story.

I understand Lloyd did attempt to contact John Church, one of the world’s leading sea level experts and a co-author on the paper, but Church didn’t respond.

He did respond indirectly in an IPCC press conference by saying Lloyd’s story was wrong. Perhaps the reason Church didn’t reply to The Australian was that he had taken a leaf out of the book of Michael Coughlan, formerly Australia’s most senior climatologist at the Bureau of Meteorology.

Read the rest of this entry »

PrintShare

Tags: , , , ,