Archive for category sceptics

The undiscerning climate bookshelf

Book shelf displaying climate change books at Dymocks book store

Climate sceptic book Taxing Air coming to an undiscerning book store near you

SHELVES in popular book stores can be undiscerning little buggers, as can the book stores themselves.

For example, I recently had cause to wander through the tightly-bound and bulging aisles of my local Dymocks book store. They have some really quite “special” offerings both online and in-store.

Even though we essentially know that astrology is, for all intents and purposes, basically b******s, I can report that the paperback version of “Practical Astrology” is “in stock”.

Failing that, there’s also “Homeopathy for your Cat” within the pages of which you can find out how magic water can cure your ginger’s urinary tract issue.

Are you a book shopping parent who has “wished for a handbook on each child”? Well tough, because Dymocks has sold out of “Homeopathy and Your Child” so you’ll have to work out your kid’s “physical, mental, emotional and spiritual needs” some other way (by the way, I’m not singling out Dymocks here – most of the big high street book sellers also hawk similar enlightenment-crushing garbage).

And there are the books on climate change.

Without any prior knowledge, it’s easy to see how the average punter might be easily fooled by the line-up of  books cosying-up in Dymocks and elsewhere. As you can see by the image above, there’s some excellent stuff on offer from well credentialed authors and scientists.

There’s What We Know About Climate Change by MIT Professor of Atmospheric Science Kerry Emanuel. Just beneath, is The Hockey Stick and the Climate Wars: Dispatches from the front lines from Professor Michael Mann, director of Earth System Science at Penn State University, also in the US.

And sharing the same shelf space, is Taxing Air written by Dr Bob Carter, an Australian geologist and advisor to about a dozen climate science denial organisations around the world, and John Spooner, a cartoonist for The Age newspaper in Melbourne, Australia.

Bob Carter’s fringe views on climate change (it’s all natural) make him a favourite of fossil fuel-funded propaganda unit the Heartland Institute and many, many other groups with similarly dismissive views on human-caused climate change and its risks.

Carter was recently let go by James Cook University in Queensland, where he had been an unpaid adjunct professor for over a decade, because he wasn’t pulling his weight.

Carter hinted – and his supporters screamed – that he had been booted out because he was a climate sceptic. I covered that case for DeSmogBlog and also summarised this and other recent goings on for the ABC Science Show.

But back to Taxing Air, which is yet another climate sceptic book with strong links to a conservative “think tank” – in this case, the Institute for Public Affairs, where Dr Carter is the Science Policy Advisor.

The IPA paid for copies to be sent out to Australian members of parliament and has also hosted a launch event for the book. Research has found that almost four out of five climate sceptic books published since the early 80s have links to conservative think tanks.

Dr Carter, it should be noted, has only written one scientific paper on atmospheric climate change, which claimed – wrongly as it turned out – to have found that recent global warming was down to natural cycles of water temperatures in the Pacific. One group of leading climate scientists who analysed carter’s paper concluded that the conclusions he and his co-authors drew were “not supported by their analysis or any physical theory presented in their paper”.

But is Taxing Air any good? Well, I have a copy which I’m still trudging through (I may not get to the end). But one academic who has finished it is Australian Ian Enting, and he is none too impressed. Mathematical physicist Enting (author of the Australian Mathematical Scences Institute book Twisted: The distorted mathematics of greenhouse denialworked at Australia’s leading science agency, the CSIRO, for 24 years in atmospheric research and modelling of the global carbon cycle.

Enting has analysed the book, describing it as a “polemic” characterised by “half-truths and slanted misrepresentation” and “appalling hypocrisy”.

At one point, Enting’s document notes how one chart  in Taxing Air is taken from a leaked draft of the not-yet-published United Nations IPCC Assessment Report 5 (due out in two weeks).

The chart has been altered, Enting’s document notes, removing a shaded area that shows the uncertainty range which, had it been left in, s

Cover of Killing the Earth to Save It by James Delingpole

hows how climate models agree with the observations within the range of uncertainty. Enting finds dozens of other examples like this.

But my real reason for going into the Brisbane Dymocks store was to hunt out a copy of Killing the Earth To Save It, written by UK-based climate science denialist and wind-farm hater James Delingpole.

In the UK, it was published under the name Watermelons. There was something remarkable about the book which I had read and was keen to confirm.

The book was published by Connor Court, which has published several other climate sceptic books. The editorial board of Connor Court also includes the IPA executive director John Roskam.

The IPA also paid for Delingpole to tour Australia to promote his book in September 2012 – a favour which he returned by running a public appeal for people to donate cash to the Melbourne-based group, which doesn’t reveal its funders but has run a long campaign of climate misinformation.

But none of these are the “remarkable thing” I referred to earlier.

The remarkable thing was an entry in Chapter 8 – “Welcome To The New World Order”. Delingpole continues to spruik on his Daily Telegraph blog, most recently earlier this week. Here’s what Delingpole says on page 174 of my newly purchased copy:

Probably the best analysis of the Club of Rome’s tangible effects on global environmental policy comes courtesy of a website called “The Green Agenda”:

While researching [...] and during my academic studies, I have come across many references to the Club of Rome (CoR), and reports produced by them. Initially I assumed that they were just another high-level environmental think-tank and dismissed the conspiracy theories found on many website claiming that the CoR is a group of global elitists attempting to impose some kind of one world government. I am not a conspiratorial person by nature and was faced with a dilemma when I first read their reports. But it’s all there – in black and white.

Indeed

So what exactly is “The Green Agenda” which Delingpole tells his readers is offering this leading analysis? Here’s the source of the quote, on the website “The Green Agenda”. And who runs “The Green Agenda”? It is a sister site of The Watchman’s Post - which describes itself as a “Christian/ Messianic  End Time Messenger!” based in New Zealand.

That’s right. Delingpole’s “analysis” of a jumped-up conspiracy theory about plans for a one world government come direct from a group of Christian fundamentalists who preach about second comings and “end times”. The watchman’s website details the coming of an “anti-Christ”, “times of distress and tribulation” and “Triads of evil”.

Here’s a taster:

True Christians will be seen at best as ‘insane’ and at worst as worthy of elimination. However, note; the period being introduced at that time and rightly called the ‘Time of Tribulation’ will quickly degenerate into a terrible time of trouble for almost everyone in the whole world, not just believers in Jesus. [We will explain more, later!] We can add with conviction, that we believe the ‘Time of God’s judgmental anger’ is a separate period of time as indicated by the pouring out of the ‘Bowls of Wrath’ when all true Believers will be sovereignly protected! [We will explain later.]

Perhaps it might be worth checking a few more of Delingpole’s sources in “Killing the earth to Save It” which is described by News Corp. columnist Andrew Bolt on the back cover as “wonderful” with “devastating facts and lacerating anecdotes”.

Not just devastating and lacerating, but potentially world ending – apparently – just not in the way Bolt and Delingpole might have expected.

Oh, did I say that Killing the World To Save It and Taxing Air are available in “all good bookshops”?

PrintShare

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Heartland Institute climate sceptic author has “no status” with Australian university

Bob Carter, formerly an adjunct professor at James Cook University, appearing on Andrew Bolt’s Channel Ten television show

The Heartland Institute, a climate science denying fossil fuel-funded free market think-tank in the US, recently put the noses of the Chinese Academy of Sciences firmly out of joint with a spectacular piece of overreach.

Get the full and sorry tale over at my DeSmogBlog post, but the short story is that a library service of the academy took two of Heartland’s climate publications produced by its Non-Intergovernmental Panel on Climate Change (NIPCC) project and translated them into one tome.

Ahead of time, the translators pointed out to Heartland that this didn’t mean that they in any way endorsed what the reports said, but was simply a translation exercise.

This message didn’t register prominently enough with Heartland, who made a right old song and dance about the affair quoting its President Joseph Bast as saying this was a “a historic moment in the global debate about global warming”.

The academy and its library division, which carried out the translation, both issued strongly-worded statements.

Heartland’s implication that CAS was endorsing their report was groundless, misleading and “went way beyond acceptable academic integrity”.  An apology followed and much deleting of Heartland web pages ensued.

One of the NIPCC co-authors is Australian scientist Bob Carter. When Heartland announced the “news” about the Chinese translation, it described Bob Carter thus:

Robert M. Carter, Ph.D., a marine geologist and research professor at James Cook University in Queensland, Australia and author of Climate: the Counter Consensus

Now this description of Bob Carter’s affiliation with James Cook University in Townsville, Australia, might have been in the ball-park of being accurate back when he co-authored the reports in question, but it certainly isn’t now.  Bob Carter had been an adjunct professor at James Cook for at least two years. Adjunct means he isn’t paid.

Professor Paul Dirks, head of school at JCU’s School of Earth and Environmental Sciences where Bob Carter’s affiliation was held, has told me that since 1 January 2013, Bob Carter has had “no official status” at JCU. He said Bob Carter’s previous adjunct status ceased on that date.

When  internal Heartland documents were released in 2012, they showed that Heartland was intending to pay Bob Carter about $1667 per month for his work on the NIPCC project. He told me at the time:

Heartland is one of a number of think-tanks and institutions that I work with. Sometimes I’m paid an honorarium, sometimes expenses and sometimes I do it pro-bono.

As well as working with Heartland, Bob Carter has a long string of affiliations with think tanks and organisations which promote climate science denial or advocate a “do nothing” position on climate change. Some also promote sceptism and scare campaigns against renewable energy. Some have been set up or have accepted cash from fossil fuel corporations.

For example, Bob Carter is the Science Policy Advisor at the Institute of Public Affairs in Melbourne, the chief science advisor to the International Climate Science Coalition, a director at the Australian Environment Foundation, a member of the academic advisory council of the UK’s Global Warming Policy Foundation, an adviser to the Australia-based Galileo Movement, science adviser to the Science and Public Policy Institute, a patron of the UK’s anti-climate legislation group Repeal The Act, an advisor to the European Institute for Climate and Energy (EIKE), an advisor to the Australian Climate Science Coalition and an inaugural founder of the New Zealand Climate Science Coalition.

Perhaps there’s more, but these 10 groups – all with pretty similar positions on climate change –  will do for now.

Several of these groups still describe Bob Carter as having an affiliation with James Cook University, which, as I’ve just clarified, ended six months ago. I’m sure they will all be diligently edited to reflect Bob Carter’s actual non-status with James Cook University.

I mean, we wouldn’t want anyone being misled now would we?

PrintShare

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

The Australian publishes James Delingpole’s call for climate “alarmists” to face court with power to issue death sentence

James Delingpole

I IMAGINE only a small percentage of people reading this have had any journalism training, but don’t let that stop you from pondering the following ethical question.

If you read a newspaper story that included a direct quote from someone – let’s say, for instance, UK climate scientist Dr David Viner – would it be acceptable to put quotation marks on the headline of that story and claim it was a quote from Dr Viner? You can have a minute to think about it.

It might help you to know that the headline was not written by the reporter who interviewed Dr Viner and wrote the story, and certainly not by Dr Viner himself. In short, a third person – a sub-editor – wrote the headline.

You don’t need a minute? Of course not: it would be unprofessional, unethical and factually wrong to pass off a sub-editor’s made-up words as Dr Viner’s.

The Australian newspaper has just published a column from UK-based climate science mangler and anti-wind farm activist James Delingpole that tries to argue that Australia’s recent unprecedented heatwave and hottest month on record wasn’t all that hot and that global warming “alarmists” should be answering to a court with the power to issue a death sentence (no, I don’t exaggerate, but we’ll get to that at the end).

In the story, Delingpole says that Dr Viner had “famously declared” in 2000 that “Snowfalls are now just a thing of the past”.

But here’s the thing. Dr Viner never did utter those words. He was indeed quoted in a story in the UK’s The Independent newspaper which carried the headline “Snowfalls are now just a thing of the past”. But the headline was a gross over-statement: the first paragraph makes the  far more modest claim that a trend to warmer winters meant that  “snow is starting to disappear from our lives”.

The reporter, Charles Onians, quoted Dr Viner as saying that within a few years winter snowfall will become “a very rare and exciting event”. Note the absence of quote marks on the time frame being within a few years – they were Onians’s words, just as the headline was the sub-editor’s.

So Dr Viner’s actual prediction was that at some point in the future snow could become “a very rare and exciting event”. As well, the story paraphrases him as adding an important qualifier – that heavy snow will return occasionally and catch people unprepared. But Delingpole leaves this bit out.

Delingpole then uses the non-quote that Dr Viner didn’t say as a launchpad to ridicule him. “Viner has since become a legend in his own lunchtime, frequently quoted on the internet, sometimes having his name joshingly used as a synonym for snow. This isn’t because he got his prediction right, of course. It’s because, like Flannery, he got it so spectacularly, hilariously, hopelessly wrong.”

Hopelessly wrong, Mr Delingpole? What, like hopelessly attributing a quote to someone who never said it?

Delingpole is of course “reporting” from an unseasonably cold and recently snowbound United Kingdom, which the BBC reports has just experienced its second coldest March since records began.

Scientists are now reporting a link between the loss of sea ice in the Arctic – driven by human-caused climate change – and cold snaps in the northern hemisphere like the one experienced by the UK. A recent scientific paper in the journal Proceedings of the National Academy of Sciences explained the link.

Delingpole also says in the column that Australia’s recent record-breaking summer heatwave wasn’t that hot. “The thermometers were higher when the First Fleet arrived in the Sydney summer of 1790-91,” writes Delingpole, presumably having travelled back in time to check that the First Fleet thermometer was positioned within something resembling a Stevenson screen to ensure sunlight or incorrect air flow didn’t corrupt the reading.

It’s possible that Delingpole based his statement from this guest blog post by Australian MP Craig Kelly on Watts Up With That, where Kelly wrote that on December 27th 1790 one of these First Fleet thermometers near Observatory Hill in Sydney recorded a temperature of 42.8C.

It’s a shame that Delingpole didn’t check this figure. Four days after Kelly wrote that story, Sydney recorded its hottest day ever with 45.8C at Observatory Hill on 18 January – a full three degrees hotter than Kelly’s favoured First Fleet thermometer. Even The Australian reported it.

But in any case, Australia’s recent record breaking heatwave wasn’t a heatwave confined to one temperature reading in one place. As a Bureau of Meteorology special climate statement pointed out, “maximum temperatures over the period 1–18 January have been 6 °C or more above normal over a wide area of interior central and southern Australia and 45 °C has been reached at least once during the event over 46.9 per cent of Australia.”

You might think that The Australian would be wary about using Delingpole, after a recent Australian Press Council upheld a complaint about one of his previous contributions to Australia’s only national newspaper.

In that story in May last year, Delingpole quoted an un-named sheep farmer as saying that the wind farm industry  was ”bloody well near a pedophile ring. They’re f . . king our families and knowingly doing so”.

The APC said this was “highly offensive” and “the level of offensiveness is so high that it outweighs the very strong public interest in freedom of speech”.

But rather than heed the blunt-toothed press council’s finding, Delingpole was given more space by The Australian to respond. He wrote: “I stand by every word of the piece – especially the bit about pedophiles. I would concede that the analogy may be somewhat offensive to the pedophile community.”

How could even Delingpole top this statement for offensiveness?  He has a prime contender at the bottom of his most recent column, where he writes: “The climate alarmist industry has some very tough questions to answer: preferably in the defendant’s dock in a court of law, before a judge wearing a black cap.”

To those not au fait with the traditions of the English courts, black caps were only worn by judges when handing out death sentences.

By continuing to publish such low-grade and offensive polemics, in my view the only things hanging limp from the gallows are The Australian‘s credibility on climate change and its professional standards.

PrintShare

Tags: , , , , , , , ,

Australia’s new energy minister Gary Gray – a brief climate history

Resources and Energy Minister Gary Gray on ABC’s Lateline

AUSTRALIA has a new energy and resources minister in the form of Gary Gray, who was elected to the Federal Parliament in 2007 after six years as an adviser and corporate affairs director for gas company Woodside.

This is a piece of Gary Gray’s history which is uncontested, given that it appears on his biography on his ALP home page.

But one aspect of Gray’s history which has been contested, are his views on climate change and an apparent association with a climate science denial organisation.

Just minutes after Prime Minister Julie Gillard announced Gray’s appointment, a handful of people I follow on Twitter were pointing to claims that Gray had been a founder member of the Lavoisier Group.

On Climate Spectator, Tristan Edis also reported that Gray was a founder member of the “Lavoisier Institute [sic]“.

But after looking into the Lavoisier archives and reviewing some documents sent to me by journalist Bob Burton, it’s pretty clear that Gray wasn’t even a member, never mind a founder member

Read the rest of this entry »

PrintShare

Tags: , , , , , ,

Climate Scientists Pursued By Sceptics Through Courts Of Law And Public Opinion

THE climate science denial industry doesn’t like Penn State University’s Professor Michael Mann very much.

Mann is the scientist behind the famous “hockey stick” graph that first appeared in the journal Nature in 1998.

Mann and two other scientists Professor Raymond Bradley and Professor Malcolm Hughes had reconstructed temperatures in the Northern Hemisphere from the year 1400 to present day using data mainly from tree rings, ice cores and modern temperature readings.

The following year, the same three scientists extended their study to reconstruct 1000 years of temperatures and published this in the journal Geophysical Research Letters.

Each time the team plotted their data on graphs and each time the plots showed what is the now famous “hockey stick” shape with a sharp uptick in temperatures towards the end of the century.

What really got the ire of the climate science denial industry and its cheerleaders was that this second study showed that modern day temperatures were likely hotter than they had been in the so-called Mediaeval Warm Period.

This negated a key argument from sceptics – which they continue with today – that it’s been warmer in the recent past before the industrial revolution caused the westernised world to fall in love with fossil fuels.

Incidentally, it was never a very convincing argument anyway. Even if it was warmer in the past, it doesn’t challenge the multiple lines of evidence which point to burning fossil fuels and deforestation as the main cause of the rapid warming, ocean acidification and sea level rises we see now.

But anyway, enough of the climate science history lesson. Back to Michael Mann.

Read the rest of this entry »

PrintShare

Tags: , , , , , , , , , , ,

Climate change, the New World Order and spam-weary journalists

BEN CUBBY, the environment editor at the Sydney Morning Herald, admits he has an unusual problem – “how does one critically analyse a pile of horse shit?”

The horse excretion in question is a report – CSIROh! – Climate of Deception or First Step to Freedomsent to Cubby by one of Australia’s most tireless – and some might say tiresome – climate science deniers, Malcolm Roberts. But more of Ben Cubby’s response later.

Malcolm Roberts is the volunteer project manager for the Galileo Movement - a climate science denial organisation whose patron is popular Sydney radio shock-jock Alan Jones who himself thinks human-caused climate change is a “hoax” and “witchcraft”.

Roberts’ “report” appears to have been sparked by an email from ABC Brisbane radio presenter Steve Austin back in February 2010.

“For some time now I have been receiving a barrage of your unsolicited emails about climate change and your analysis of IPCC flaws,” wrote Austin, who attached a copy of a CSIRO report on climate change and suggested Roberts respond. Austin promises he’ll send that response to the CSIRO and provide any feedback he gets.

Roberts is a former coalface miner and management consultant and in a declaration of  interests writes: “For extensive work performed in the mining industry I was paid money by mining companies (including three government-owned coal mining companies)….”

He claims to have foregone more than a million dollars in earnings for his unpaid work researching climate change. Part of that involved him travelling to the US to attend the Heartland Institute’s climate skeptics conference in New York in 2008, co-sponsored by Australian free market think-tank the Institute of Public Affairs.

Well, three years pass since the exchange with Steve Austin and finally Roberts sends him the report, which he must have been hanging out for. But here’s a prediction. Whatever the CSIRO or any other reputable research institution says to Malcolm Roberts about human-caused climate change, Roberts will not accept it. Why?

Read the rest of this entry »

PrintShare

Tags: , , , , ,

Andrew Bolt is still on the fringes, whether he stands with Lord Monckton or not

Lord Monckton at the launch of Rise Up Australia. Credit: ABC footage

A FEW weeks ago I wrote a story for DeSmogBlog looking at how Lord Christopher Monckton – a poster child of the climate science denialist movement – had agreed to launch a new Australian political party fronted by an anti-Islamist Creationist preacher.

The party in question is called Rise Up Australia and its messianic front man, Pastor Danny Nalliah, believes that only God can control the climate and that Victoria’s 2009 Black Saturday bushfires, which killed more than 170 people, were God’s punishment for Victoria’s laws allowing abortion.

Well, Lord Monckton’s deed has been done and duly covered on the ABC’s flagship news program 7.30 Report.

The rented room at the National Press Club in Canberra was chock-full of Pastor Danny’s enthusiastic, God-fearing supporters and Lord Monckton whipped their evangelism until the froth was soaking the carpet. Reporter Hayden Cooper went through Nalliah’s beliefs, including his claim that he had brought a couple of people back from the dead.

As I exlained on DeSmogBlog and also on Crikey, Pastor Nalliah actually launched the party in May 2011 (and again a couple of months later) and registered the party with the Australian Electoral Commission 12 months ago. But the launch made for good telly.

One of Lord Monckton’s longest-serving supporters is Andrew Bolt, the climate science mangling News Ltd columnist  and blogger who is, as we’re often told, the country’s most influential political commentator. He’s none too chuffed by Lord Monckton’s endorsement of Pastor Danny, and wrote on his blog:

Why on earth was Christopher Monckton endorsing the nationalist Rise Up Australia Party? Great chance for warmists to paint climate sceptics as fringe dwellers.

So rather than denouncing the extremist views of Pastor Danny Nalliah, Andrew Bolt instead is most immediately concerned that Lord Monckton’s endorsement of Rise Up Australia might be bad PR for climate sceptics.

But Andrew Bolt is an awful long way behind the climate science denial 8-Ball here, given that Lord Monckton was endorsing Pastor Danny Nalliah’s position as long ago as July 2011 when Monckton was invited to speak at Nalliah’s extremist Catch the Fire Ministries.

Read the rest of this entry »

PrintShare

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Give us a break on the climate science denial

Flooding in Bundaberg, January 2013. Credit Instagram/ABC News

“GIVE me a break,” said the premier of the Australian state of New South Wales Barry O’Farrell when asked if recent devastating floods might have something to do with climate change.

“Let’s not turn this near disaster, this episode that has damaged so many properties and other things, farm properties and other things, into some politically correct debate about climate change,” said Mr O’Farrell.

Let’s just all reach for the “pause” button for a second.

Mr O’Farrell now thinks the issue of climate change is one of “political correctness” which sits alongside debates about the appropriate language to describe homosexuals or whether Christmas trees might offend one religious group above another.

Not to degrade those important debates, but political correctness doesn’t flood thousands of people’s homes, threaten water and food supplies or machine-gun the economy leaving a scattering of billion dollar-sized bullet holes.

The flooding concentrated in Queensland has so far killed six people, devastated several towns and cities and thousands of people’s homes, in particular in Bundaberg, and sparked food supply fears after crop damage.

The disaster has come just weeks after the longest and most widespread extreme heatwave in Australia’s recorded history, causing life and livelihood-threatening bush fires. In all likelihood, January 2013 will turn out to be Australia’s hottest ever month on record. Queensland still remembers the 2011 floods which put a dent in the country’s GDP of an estimated $30 billion.

Mr O’Farrell’s fellow Liberal, Federal Opposition leader Tony Abbott, was similarly dismissive of climate change when he was asked by a journalist if he thought that climate change had played any role in the recent floods. He broadened his answer to include the role of climate change in droughts and fires.

“Droughts, fires, floods have been a part of this country’s experience since records were kept,” Mr Abbott said. “Now, I think that climate change is real and humanity does make a contribution and we must have a strong and effective policy to deal with it, but I don’t think anyone could credibly say that this kind of thing has only happened since man made carbon dioxide increases started.” Read the rest of this entry »
PrintShare

Tags: , , , , , , , , , ,

The Australian admits it misinterpreted research on sea level rise linked to climate change

A FEW days ago The Australian newspaper ran a story on its front page with the headline “Sea rise ‘not linked to warming’” which was supposedly based on the findings of research published in a peer-reviewed journal late last year.

The problem with the story, written by the newspaper’s environment editor Graham Lloyd was that, as I showed a couple of days ago, the scientific paper published in the Journal of Climate made no such claim and came to no such finding.

The paper discussed at length the role of humans in rising sea levels. In short, Lloyd had the arse of the story where the face should have been.

This morning, The Australian has issued a correction, which is buried away on page two.

It reads

A report in the Australian on Tuesday (Sea rise ‘not linked to warming’, page 1) said a paper by JM Gregory with a contribution from John Church had “found no link to global warming and no increase in the rate of glacier melt over the past 100 years”. In fact, the paper found the effect of anthropogenic global warming on the rate of sea level rise would have been greater in the 20th century but for volcanic activity. It found that in the past two decades the rate of sea level rise had been larger than in the 20th century.

Lloyd’s story ran on January 15, the day after he had decided to criticise the national broadcaster for the way it was covering climate change in a week-long series of stories from the ABC’s environment correspondent Sarah Clarke.

Essentially, Lloyd’s rather churlish argument seemed to be that Clarke hadn’t interviewed the people he would have interviewed and cited facts in the way that he would have cited them.

Discussing an ABC report on sea level rise, Lloyd wrote: “But the ABC did not mention recent scientific findings that there was no firm link to sea-level rises and climate change in the 20th century.”

Oh the irony, it burns. To me, it seems a little rich for a journalist who is able to invert the findings of a science paper to feel confident enough to publicly lecture other journalists.

Lloyd didn’t quote a single author of the paper which he misrepresented, but he did at least quote from the actual paper (rather than just the abstract) in a second follow-up story.

I understand Lloyd did attempt to contact John Church, one of the world’s leading sea level experts and a co-author on the paper, but Church didn’t respond.

He did respond indirectly in an IPCC press conference by saying Lloyd’s story was wrong. Perhaps the reason Church didn’t reply to The Australian was that he had taken a leaf out of the book of Michael Coughlan, formerly Australia’s most senior climatologist at the Bureau of Meteorology.

Read the rest of this entry »

PrintShare

Tags: , , , ,

Murdering a scientific paper on sea-level rise – the Graham Lloyd way

UNRAVELLING the causes of rising sea-levels across the globe is a little like one of those Agatha Christie TV murder whodunnits that you might have sat through while your Sunday lunch disappated through your system.

There are all sorts of co-conspirators that come together in the plot that’s causing sea levels to rise.

There’s thermal expansion of the oceans – which basically means as the oceans warm up the body of water gets larger and pushes higher. Then there’s water from melting glaciers and water melting from ice-sheets in Greenland and Antarctica.

There are also events that have a mild cooling effect on the climate, such as volcanic eruptions and the amount of energy coming from the sun as it moves through its cycles.

But according to The Australian newspaper, a new piece of research on sea levels “has found no link to global warming and no increase in the rate of glacier melt over the past 100 years”.  Now that seems to be pretty categorical doesn’t it?  Just in case you weren’t sure, the headline states even more clearly “Sea rise ‘not linked to warming’, says report

The Australian’s environment editor Graham Lloyd reports on a paper published in the Journal of Climate and points out that one of the globe’s leading expert on sea level rise, Dr John Church, is a co-author. This lends some degree of credibility to the paper.

Strangely, The Australian doesn’t quote Church, which is perhaps just as well given that he told reporters this morning that Lloyd’s story was misleading. “Sea level clearly is linked to climate change, it clearly is linked to greenhouse gases and that was in the paper quoted by The Australian. The quote is, I am sorry, inaccurate,” The Conversation reports.

Now we could simply leave it there, with Lloyd hoisted on his own petard. But let’s have a look at how The Australian has misinterpreted – or perhaps even misrepresented – what the paper, published in November last year, actually says about the role of humans in rising sea levels and how it in no way concludes what Lloyd says it concludes.

Read the rest of this entry »

PrintShare